Programma 2024

Steven Goris, lijsttrekker N-VA Heusden-Zolder
Lijsttrekker Steven Goris

Al 46 jaar ben ik woonachtig in Heusden-Zolder. Mooi verdeeld over twee periodes. Mijn jeugdjaren en studententijd in Heusden-Centrum en vervolgens beginnen werken en bouwen in Viversel.

Mijn jeugdjaren bracht ik vooral door op de voetbalvelden van ‘den ESKA’. Eerst als speler, later als jeugdtrainer. Het werken met jeugdspelers gaf me veel plezier en voldoening en toen ik besloot om verder te studeren, was de keuze snel gemaakt: onderwijs!

Het lot was me gunstig gezind en al in mijn eerste jaar kon ik als onderwijzer beginnen in Heusden-Zolder, namelijk in de basisschool van Viversel. Tot op vandaag geef ik hier nog altijd les en draag ik mijn steentje bij in het maatschappelijk leven.

Zoals wel meerdere mensen die in het onderwijs actief zijn, vinden ze je ook wel om een politiek engagement aan te gaan. Op zich is het niet vreemd dat de lokale N-VA afdeling bij mij is uitgekomen.

Het hoofdkwartier van N-VA Heusden-Zolder in 2012 bevond zich boven het Thema Kaffee in Heusden-Centrum, toevallig uitgebaat door mijn ouders. Daar werd mijn interesse voor politiek verder aangewakkerd.

In Heusden-Zolder moet je wel goed bij de les zijn. De wederkerende stoelendans in Heusden-Zolder is intriest. Partijen die stoppen te bestaan, politici die overlopen van de ene partij naar de andere om de macht te bestendigen. Het hoort allemaal bij de politieke realiteit die zo kenmerkend is voor Heusden-Zolder.

Daar tegenover staat dat N-VA binnen Heusden-Zolder steeds dezelfde, standvastige koers blijft varen. Er is een duidelijke rode draad zichtbaar in ons programma. Onze Vlaamse normen en waarden en het respect voor ons cultureel erfgoed zullen alleen maar aan belang toenemen. De veiligheid en leefbaarheid in onze straten en pleinen zullen de allerhoogste prioriteit krijgen. Bij de herinrichting van de verschillende kerkdorpen zullen we oog hebben voor de lokale ondernemer. Welvaart en vooruitgang, daar staat N-VA voor. Maar we mogen zeker de kwetsbare gezinnen niet uit het oog verliezen. Niet door hen alles te ‘geven’, maar door hen te leiden naar opleidingen, door mensen aan jobs te helpen. Inzetten op onderwijs, maar de ouderlijke verantwoordelijkheid niet uit het oog verliezen! Ook de vergrijzing is niet tegen te houden. Ook met de groeiende groep senioren zullen we zeker rekening houden. Ook zullen we het sportbeleid niet uit het oog verliezen. De Velodroom is prachtig, maar de recreant en student moet nog altijd terecht kunnen in ‘zijn’ sporthal. Met de N-VA aan het roer zal er ook een overdekt, multifunctioneel zwembad gerealiseerd worden!

Ik ben enorm trots dat de N-VA er als enige partij binnen Heusden-Zolder is in geslaagd om een politieke jongerenafdeling op te richten. Jong N-VA werkt met een gekozen bestuur en een eigen werkingsbudget. Op regelmatige basis komen ze samen en op de maandelijkse bestuursvergadering zijn ze altijd vertegenwoordigd en staan ze als vast punt op de agenda. Dankzij hen probeert onze afdeling de vinger aan de pols te houden bij de jongeren in Heusden-Zolder.

Ik ben blij dat ik vanuit de oppositie mijn eerste actieve ervaring heb kunnen opdoen. Dossiers eigen maken, amendementen indienen, opboksen tegen een meerderheid. Nu is het tijd om aan de andere kant van de tafel te gaan zitten. Mee besturen en de lijnen uitzetten voor een betere gemeente. Dát is het doel van N-VA Heusden-Zolder.

Gelukkig ga ik deze uitdaging niet alleen aan. Ik kan terugvallen op veel steun van mijn gezin en familie, maar uiteraard ook een geweldige ploeg van enthousiaste mensen die mee de kar willen trekken. Mensen van alle leeftijden en geslacht. Mensen uit de verschillende kerkdorpen met diverse interessegebieden.

2024 is voor de N-VA hét momentum om deel uit te maken van de bestuursploeg in Heusden-Zolder die de focus legt op veiligheid, verantwoordelijkheid, ondernemerschap en fatsoenlijk besturen. N-VA vraagt daarom een sterk mandaat om een duidelijke stempel te drukken op het reilen en zeilen binnen onze gemeente. Geef ons daarom op 13 oktober uw stem!

Steven Goris, Lijsttrekker N-VA Heusden-Zolder

Veilig en leefbaar Heusden-Zolder

Openbare veiligheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van een overheid. Voor de N-VA is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen. Het is een collectieve verantwoordelijkheid waar ook burgers een rol te spelen hebben. Burgers zijn voor de gemeente immers een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander.

Deze legislatuur is er onder druk van N-VA een doorgedreven samenwerking opgezet tussen de politiezone van Heusden-Zolder en die van Beringen-Ham-Tessenderlo. De intensievere samenwerking in de vorm van een associatie tussen de beide zones is positief en verhoogt de slagkracht van ons politiekorps. Voor de N-VA mag het echter verder gaan en moet de samenwerking uiteindelijk uitmonden in een effectieve fusie van de politiezones.

In een samenleving zijn regels, wetten en structuren nodig. De N-VA gelooft in een lik-op-stukbeleid in de strijd tegen kleine criminaliteit, bepaalde verstoringen van de openbare rust en openbare overlast. Zo zijn GAS-boetes (gemeentelijke administratieve sancties) een bruikbaar instrument om straffeloosheid tegen te gaan. Personen die niet in staat zijn om de boete te betalen, worden - als het van de N-VA afhangt - verplicht ingeschakeld in de gemeenschapsdienst.

We verhogen het aantal politiecontroles op gekende ‘knelpuntlocaties’, die sinds jaar en dag gekenmerkt zijn door veel overlast en vandalisme. Het inzetten van camera’s is een belangrijk hulpmiddel om deze problematiek in kaart te brengen en aan te pakken. N-VA pleit ook voor het meer selectief inzetten van flitscamera’s. Snelheidsboetes moeten in eerste instantie bestemd zijn voor bestuurders die een ongepaste rijstijl hanteren en die een aanslag vormen op onze rust en veiligheid.

Verkeersveiligheid en mobiliteit

De fiets neemt meer en meer aan belang toe voor onze verplaatsingen van A naar B. Het gemeentebestuur moet een actievere rol opnemen om het gebruik van de fiets bij onze inwoners te stimuleren voor dagdagelijkse verplaatsingen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft daarbij een belangrijk aandachtspunt. N-VA wil in de eerste plaats meer veilige fietspaden en veilige schoolomgevingen voor onze schoolkinderen. Maar ook door het slim ‘sturen’ van het andere verkeer creëren we meer veiligheid voor onze fietsers (vb. inrichting schoolstraten). Gebruiksvriendelijke schoolroutekaarten gidsen onze kinderen langs de veiligste routes. Knelpunten op deze routes worden prioritair weggewerkt. Bestaande maatregelen zoals de fietsstraten evalueren we en sturen we bij indien nodig.

De N-VA wil de plaats van de fietser op de weg versterken. Echter, dat staat niet gelijk met het ‘bannen’ of wegpesten van de auto uit het straatbeeld. Sommige mensen zijn voor hun verplaatsingen immers afhankelijk van de auto. We kiezen voor een positieve benadering van de fiets, en niet voor een verkettering van de auto.

Verkeersveiligheid houdt iedereen bezig. Als we knelpunten aanpakken, willen we daarom oprecht luisteren naar alle betrokkenen. Meningen over mogelijke oplossingen lopen vaak sterk uiteen. We brengen alle visies en standpunten samen maar stellen bij het maken van uiteindelijke keuzes steeds het algemeen belang voorop. Inwoners houden we niet alleen op de hoogte van de inhoud van de beslissingen maar ook van de reden waarom. Communicatie, communicatie… communicatie!

Leefbaarheid

Het aantal inwoners van Heusden-Zolder blijft groeien. Dit maakt ook dat de vraag naar woningen en appartementen blijft toenemen. Veranderende ‘aangezichten’ van onze kerkdorpen is hier een gevolg van. Uiteraard heeft dit ook een impact op het ‘groene’ karakter dat onze gemeente nog steeds kenmerkt. Voor N-VA moet de vraag naar compacter wonen steeds gepaard gaan met kwaliteitsvolle, groene ontmoetingsruimtes.

Betaalbaar wonen is een uitdaging. We zorgen voor een goede mix tussen verschillende soorten van koopwoningen en huurwoningen. We volgen de woontrends op en staan open voor nieuwe woonvormen zoals Tiny houses, kangoeroewoningen...

N-VA Heusden-Zolder hecht veel belang aan een gezonde en propere omgeving. De zwerfvuilproblematiek binnen onze gemeente blijft één van de grootste frustraties van onze inwoners. We hanteren het principe van de vervuiler betaalt! Zo zetten we slimme camera’s in op plaatsen die frequent te maken krijgen met sluikstorten opdat overtreders effectief zouden kunnen bestraft worden en dit in de vorm van GAS-boetes of het uitvoeren van gemeenschapsdienst.

Als gevolg van de meer extreme weersomstandigheden liggen bermen, parken en plantsoenen er niet altijd goed onderhouden bij. De mensen van de werkplaats doen hun best maar komen handen te kort om alles te kunnen bijhouden. Bloemen en planten maken de buurt mooier, maar het moet voor de gemeente haalbaar en betaalbaar zijn om deze groenvormen te onderhouden. Bermen en plantsoenen worden daarom aangeplant en ingezaaid met streekeigen planten en kruiden. N-VA pleit voor een aangepast maaibeheer: drukbezochte sites (dorpspleinen, kerkhoven, …) verdienen een hoge beeldkwaliteit en een intensief beheer. Elders kan een doordachte, onderhoudsarme inrichting van wegkanten, plantsoenen, oevers, … volstaan. Dit werkt kostenbesparend.

Dierenwelzijn

Dikwijls zijn dieren een bijkomend lid van het gezin. De meeste mensen dragen dieren een warm hart toe. De gemeente is verantwoordelijk voor tal van belangrijke thema’s die verband houden met dierenwelzijn: het beheer van zwerfdieren, het organiseren van evenementen waar dieren bij betrokken zijn, het optreden van de politie bij gevallen van dierenmishandeling, …. Daarnaast beschikt Heusden-Zolder over een groot Vogel- en zoogdierenopvangcentrum dat dieren een tijdelijk onderkomen biedt en daardoor de nodige aandacht verdient.

N-VA wil de initiatieven in verband met dierenwelzijn nadrukkelijker op de agenda plaatsen en een volwaardig gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid uittekenen.

Sport en spel in Heusden-Zolder

Vrije tijd en sport

Heusden-Zolder is altijd een sportieve gemeente geweest. Heel veel clubs traden in het recente verleden nog op in de nationale reeksen (voetbal, handbal, basketbal, volleybal…). Jammer genoeg botsen onze clubs tegen enkele pijnpunten. Voor heel wat clubs was/is de accommodatie ontoereikend. Dit is de laatste jaren sterk veranderd. Denk maar aan de uitbouw van atletiekstadion ‘De Veen’, de site Terlaemen (met BMX, Velodroom, openluchtzwembad, …) en de site Vrijheid Zolder.

Onze gemeente heeft het steeds moeilijk om bovenlokale steun (lees: subsidies) los te krijgen, maar voor vele recente realisaties mogen we de N-VA ministers dankbaar zijn dat ze Heusden-Zolder niet zijn vergeten en ons een serieus steuntje in de rug hebben gegeven.

Investeren in topinfrastructuur is top. Maar is het evenzeer belangrijk om de huidige sporthallen niet uit het oog te verliezen. Deze zijn zeker zo waardenvol en vervullen een heel belangrijke maatschappelijke rol: zowel voor de lokale recreanten, leerlingen maar ook als ontmoetingsplek voor onze inwoners. We hebben niet enkel oog voor de indoorsporten, maar ook verouderde sites van de buitensporten verdienen aandacht. We moeten elke club duidelijkheid scheppen.

De Velodroom is een grote meerwaarde voor onze gemeente. Het is dé thuisbasis voor allerhande topsport. Dit potentieel moeten we ten volle benutten. Anderzijds hebben onze sportclubs hun specifieke noden. N-VA laat ruimte voor dialoog met de verschillende sportclubs om tot de ‘beste’ oplossing te komen voor hun werking. Locatie is zeer belangrijk voor het voortbestaan van de sportverenigingen.

Met N-VA Heusden-Zolder zal er volop gezwommen kunnen worden, dag in dag uit! Er zal opnieuw een functioneel overdekt zwembad komen. Infrastructuur waar onze inwoners, onze leerlingen en zwemclubs gebruik van kunnen maken. Geen megalomaan project, maar ééntje op maat van Heusden-Zolder. De uitbating zien we verzorgd door het gemeentebestuur waardoor de betaalbaarheid van het zwemmen gegarandeerd blijft. Om de investeringskost enigszins op te vangen tekenen we als gemeente in op de projectoproep van de Vlaamse regering voor nieuwe zweminfrastructuur. Omwille van de centrale ligging in de gemeente gaat de voorkeur uit naar een locatie in Zolder-centrum. Hierdoor zullen ook inwoners en scholen uit Houthalen-Helchteren en Zonhoven gebruik kunnen maken van de nieuwe zweminfrastructuur.

De bouw van het nieuwe overdekte zwembad doet bovendien geen afbreuk aan de noodzakelijke opwaardering van openluchtzwembad op Terlaemen. Ook deze investeringen zullen financiële ondersteuning genieten.

N-VA vindt het belangrijk om lokale clubs voldoende financiële ondersteuning en ruimte te bieden om een goede sportieve werking uit te bouwen. De subsidieregels moeten voor elke club duidelijk zijn en laagdrempelig, zodat elke club toegang krijgt tot de subsidiepoort. Het is wel niet de taak van een gemeente om een club financieel in ‘leven’ te houden. We zullen nooit clubs verplichten om te fusioneren, maar we trachten samenwerken wel te stimuleren.

Vrijwilligers zijn een uitstervend ras geworden. Vandaag zijn ze nochtans cruciaal in het voortbestaan van vele clubs en verenigingen. We moeten deze mensen koesteren. In eerste instantie zien we voor de gemeente een rol weggelegd om vormingsavonden te organiseren voor vrijwilligers. Laat ons daarnaast ook een ‘dag van de vrijwilliger’ inroepen als teken van steun en waardering voor de vele vrijwilligers die zich dag en dag uit verdienstelijk maken voor onze gemeenschap.

Onze jeugd is de toekomst

De jeugd moet kunnen opgroeien in een ‘veilige’ gemeente.

Als gemeentebestuur moeten we de jeugd alle kansen geven om ondernemend te zijn en zelf initiatief te nemen. Dit door financiële, logistieke en administratieve ondersteuning van onze jeugdverenigingen en diverse -initiatieven.

We verhogen het subsidiebudget voor (jeugd)-verenigingen en trachten – door de administratieve ‘rompslomp’ voor hen tot het minimum te beperken – de toegang ertoe te verhogen.

Er is al heel wat geïnvesteerd in jeugdlokalen. Toch zijn er nog verenigingen die in verouderde gebouwen gehuisvest zijn. We willen iedere vereniging als gelijkwaardig behandelen. Verouderde accommodatie nemen we op in een renovatieprogramma dat loopt over meerdere jaren.

Alle scholen hebben recht op voor- en naschoolse opvang. De organisatie van buitenschoolse opvang en activiteiten blijven we ondersteunen. We bekijken welke infrastructuur er voorhanden is in elk kerkdorp. De buitenschoolse opvang moet voor iedereen toegankelijk zijn, maar voorrang geven aan kinderen van werkende ouders. De gemeente neemt in eerste instantie een regierol op. We onderzoeken welke rol de private sector kan opnemen in het creëren van bijkomend aanbod.

Aandacht voor senioren

Meer dan 20% van de inwoners van Heusden-Zolder zijn senioren. Dit is een bevolkingsgroep waarnaar geluisterd moet worden. De focus op ouderen moet zijn op wat ze wel kunnen. Iedereen wordt op zijn eigen manier oud en we zetten alles op alles om onze senioren actief oud te laten worden.

De gemeente is in de eerste plaats de regisseur van het lokaal sociaal beleid en ziet erop toe dat er een voldoende gedifferentieerd aanbod is. Ze bundelt de expertise van de lokale actoren en werkt nauw met hen samen om de lacunes in het aanbod te detecteren en op te vullen, bij voorkeur door lokale spelers. We ondersteunen initiatieven die goed werk leveren en bijdrage tot de sociale cohesie.

N-VA wil de komende jaren werk maken van een aantal extra impulsen. Zo moet het gemeentebestuur zorgbehoevende senioren en familieleden actiever informeren over de mogelijkheid om zo lang mogelijk thuis te blijven.  De organisatie van activiteiten in verschillende buurthuizen en ontmoetingsruimtes, specifiek voor ouderen, worden gestimuleerd. De Zandloper in Heusden-centrum is een mooi voorbeeld van actieve ondersteuning van de senioren. Een 'tweede' Zandloper starten we op in Zolder-centrum. Tot slot faciliteert de gemeente een voldoende breed aanbod aan thuiszorg en voert de gemeente Heusden-Zolder opnieuw de premie voor mantelzorg in die de mantelzorger op financieel vlak een hart onder de riem steekt én als teken van waardering.

Samenleven in Heusden-Zolder

Vlaamse identiteit en gemeenschapsvorming

Heusden-Zolder is verscheiden. Elk kerkdorp heeft zijn eigen gelaat, uitdagingen en problemen. Ondanks deze verschillen, zijn er ook veel zaken die ons verbinden.

Vooreerst onze Vlaamse normen en waarden die aan de basis liggen van onze maatschappij. Deze normen en waarden zijn het bindmiddel voor ons verenigingsleven, onderwijs en werkplek. Normen en waarden die gestoeld zijn op het principe van rechten én plichten.

Het identiteitsdebat speelt meer en meer een rol binnen onze maatschappij en zeker ook in Heusden-Zolder. De diversiteit hebben we voor een groot deel toe te schrijven aan de vele culturen die in onze gemeente aanwezig zijn. Heusden-Zolder kent een diverse bevolkingssamenstelling, maar toch maken we met zijn allen deel uit van de gemeente Heusden-Zolder.

Een gemeenschap wordt gedragen door de burgers zelf en niet door van bovenaf verschillende ‘regeltjes’ op te leggen. Een gemeenschap die bestaat uit verschillende verenigingen, jeugd- en cultuurbewegingen, sportverenigingen, een bruisende horeca, …  De hoekstenen van onze gemeenschap zijn gezinnen, actieve senioren, geëngageerde jeugd, burgers die ondernemen…

Als gemeentebestuur hebben we de taak om optimale omstandigheden te creëren waarin het gemeenschapsleven kan bloeien en groeien. Een levend kerkdorp is een kerkdorp waar er kansen zijn voor sport, ondernemerschap, culturele ontplooiing, ... In elk kerkdorp is er wel een ontmoetingsplaats of dorpshuis aanwezig.

Wederzijds respect

Samenleven vereist inspanningen van ons allemaal. Elke burger heeft een verantwoordelijkheid te dragen om mee te bouwen aan een hechte gemeenschap. Een mooie samenleving bestaat uit respect en vertrouwen, maar is ook een verhaal van rechten en plichten. Het aanvaarden van waarden en normen die gelden binnen onze samenleving vormt een minimum om deel uit te mogen maken van onze maatschappij.

N-VA zal steeds waken over het respecteren van elkaars eigenheid. Doch zullen we waken over de strikte naleving van alle regels om zo tot een harmonieuze en warme samenleving te komen.

Neutraliteit en gelijkheid dragen we hoog in het vaandel. Uitzonderingsmaatregelen worden niet toegepast: godsdienst, cultuur, gender, … iedereen gelijk voor de wet.

Nederlands verbindt

De Nederlandse taal is een belangrijke voorwaarde om volwaardig deel te kunnen nemen aan onze samenleving. Taal zorgt voor verbinding en integratie. Door de taal kan men deelnemen aan het rijke sociale leven dat kenmerkend is voor Heusden-Zolder. Hoe kan men zonder een voldoende kennis van het Nederlands volwaardig deelnemen in onze maatschappij?

We maken werk van een sterk lokaal integratiebeleid voor nieuwkomers van buitenlandse afkomst. Als lokaal bestuur zijn we een stimulator en zullen we bouwstenen aanreiken aan elke nieuwkomer om te integreren en te participeren binnen onze gemeente. We begeleiden, maar betuttelen niet.

Inclusief beleid

We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid. Dit betekent dat we binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact van beslissingen op de gezinnen en specifieke doelgroepen (personen met een beperking, mensen in armoede, …). Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.

Het armoedecijfer in Heusden-Zolder heel hoog. Het streefdoel moet zijn om dit terug te dringen en vroegtijdig te detecteren en zo uit de vicieuze cirkel van armoede te komen. Het armoedebeleid wordt aan het begin van de legislatuur grondig geëvalueerd en bijgestuurd. Goede praktijken uit andere gemeenten worden overgenomen en, voor zover ze implementeerbaar en relevant zijn, ook toegepast in Heusden-Zolder. Waardevolle projecten en verengingen (vb. Sint-Vincentius, …) zullen de volle ondersteuning krijgen van de N-VA. Maatregelen die daarentegen niet tot een aantoonbaar resultaat leiden of een wezenlijke impact hebben, worden afgebouwd. Werk is en blijft dé belangrijkste hefboom om armoedesituaties te doorbreken.

Meer dan 20% van de kinderen in Heusden-Zolder groeit op in onderwijskansarmoede. N-VA tracht te wegen op onderwijsbeleid binnen Heusden-Zolder. Kwaliteitsvol onderwijs zal leiden tot betere resultaten op school. Het bereiken van een diploma is een belangrijke hefboom richting arbeidsmarkt. Wie werkt, verdient geld. Jaarlijks zal N-VA Heusden-Zolder zorgen voor een aanbod aan zomerscholen binnen Heusden-Zolder.

N-VA verliest ook de mensen met een beperking niet uit het oog. We zullen letterlijk en figuurlijk drempels wegwerken om iedereen in onze gemeente volwaardig te laten participeren. We evolueren hiermee tot een echte inclusieve samenleving. De GATAB wordt nauwer betrokken in het proces van oplevering van openbare gebouwen en publieke ruimtes. De adviesraad levert in de ontwerpfase en voorafgaandelijk aan de definitieve oplevering haar advies af, dat maximaal zal worden gevolgd bij de uitvoering. Knelpunten bij bestaande infrastructuur brengen we in kaart en werken we stelselmatig weg.

Ondernemend Heusden-Zolder

Kernversterking

Heusden-Zolder bestaat uit heel wat kerkdorpen die ieder hun eigenheid hebben. Toch zijn er ook heel wat raakvlakken te ontdekken. Elke dorpsraad is voorstander van méér inspraak en participatie. En terecht! N-VA wil niet alleen luisteren maar ook een stap verder gaan en haalbare voorstellen ook effectief (samen) realiseren. Participatie mag niet enkel een bijeenkomst zijn waarbij er wat voorstellen op tafel worden gelegd en daarmee is de kous af. Participatie moet uitmonden in realisatie. De ontmoetingen tussen dorpsraden en gemeentebestuur zullen op frequente basis plaatsvinden.

Een leefbaar kerkdorp bestaat uit sport, cultuur, handel, horeca… Daar speelt het gemeentebestuur een belangrijke rol in. Het aangezicht van heel wat kerkdorpen is op vrij korte tijd fel gewijzigd. Elke vernieuwing heeft zijn voor- en tegenstanders, maar belangrijk is dat een gemeente een visie heeft waar men naartoe wil. N-VA wil geen absolute betonstop. We zijn nog steeds een gemeente die groeiende is en woningbouw hoort hier uiteraard bij. Wil dit dan zeggen dat we alle kerkdorpen willen volbouwen met appartementsblokken? Absoluut niet. Een levend kerkdorp bestaat uit een mix van woningen, handel en horeca op maat, groene ruimtes alsook ontmoetingsplaatsen waar sport en cultuur mekaar kunnen vinden. Zo komt men tot een bruisend kerkdorp en wakkert men het verenigingsleven aan. Zowel de nieuwe alsook lopende dorpsontwikkelingsprojecten zullen getoetst worden aan deze visie.

Zoals al eerder aangehaald is veiligheid een prioriteit voor N-VA. We willen in elk kerkdorp een verkeersveilige situatie creëren waarbij er plaats is voor voetgangers en fietsers, maar ook de automobilist zijn weg kan vinden. Het openbaar vervoer (de Lijn) heeft ook een belangrijke plaats binnen onze gemeente. Na een grondige evaluatie pleiten we voor het behoud en zelfs het versterken van de belangrijke busroutes.

Ondernemingsvriendelijke gemeente

Lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Mensen die ondernemen zorgen voor een actieve en dynamische schwung in elke samenleving. Ze zorgen voor financiële inkomsten en een sociaal weefsel in Heusden-Zolder. N-VA ziet ondernemers daarom graag als partner in de groei en ontwikkeling van de gemeente. Daarom willen we maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We maken werk van een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben oog voor de belangen van de economische actoren. De uitbouw van minder wenselijke handelszaken (gokkantoren, …) die geen bijdrage leveren aan de gemeenschapsvorming proberen we in te perken of terug te dringen.

De gemeente zorgt voor een verantwoordelijke, efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening. De gemeente stemt haar dienstverlening af op maat van de ondernemers met bredere contactmogelijkheden en een dienstverlening via het digitaal contact. Bij overheidsopdrachten zullen we zeker oog hebben voor de plaatselijke ondernemer. Het ‘winkelhieren’ is geen loos begrip, maar we geven als gemeentebestuur zelf het goede voorbeeld en zetten dit om in daden.

Er worden starterspremies toegekend voor elke ondernemer. Niet enkel financiële ondersteuning is belangrijk voor een nieuwe handelszaak, ook is het informeren noodzakelijk.  Als gemeente willen we een ontzorgende rol opnemen en bieden we ondernemers alle relevante informatie gebundeld aan om een goede start te kunnen maken.

Onze middenstand heeft nood aan een gemeentebestuur dat netwerken tussen bedrijven mogelijk maakt. Een gemeente heeft de opdracht om mogelijke investeerders te informeren en samen te brengen. We organiseren jaarlijks een evenement waar de plaatselijke middenstand elkaar kan ontmoeten.

De gemeente zorgt dat de middenstand ruimte krijgt om zich kenbaar te maken. Dit kan op verschillende manieren: via de aankondiging van boodschappen van algemeen nut op LED-schermen en het geven van toelatingen om LED-schermen te plaatsen, via publicaties in het maandblad ‘# van H tot Z’ of door onze handelsverenigingen een herkenbare plaats op de gemeentelijke website te geven. Op frequente basis zit de middenstandsraad samen met de gemeente. Ook hier komt het verhaal van participeren en (samen) realiseren terug!

We voorzien specifieke nieuwe impulsen voor jobcreatie in de sociale economie voor mensen die moeilijk op de reguliere arbeidsmarkt terecht kunnen, voor zover ze geen oneerlijke concurrentie voeren met de reguliere economie en de tewerkstelling in het normaal economisch circuit (NEC) niet verdringt.

Het CVO blijft een belangrijk partner voor onze bedrijven en ondernemers via de (her)activering van werknemers of werkzoekenden.

Toeristische trekpleister

Toerisme is in Heusden-Zolder een belangrijke motor van economische ontwikkeling en creëert toegevoegde waarde. Toerisme in Heusden is vandaag vooral geconcentreerd rond Bovy, circuit Terlaemen, de mijnsite, … In die zin is het belangrijk te bewaken dat deze sites steeds kwaliteitsvol worden uitgebaat.

Als gemeente nemen we de regisseursrol op ons, dit door het bestaande aanbod aan toerisme en horeca actief te promoten en te ondersteunen en nieuwe toeristische opportuniteiten (samen met ondernemers) actief te verkennen. We denken daarbij onder meer aan de digitale revolutie die ook een enorm potentieel heeft voor ons toerisme.

Toerisme in Heusden-Zolder is echter méér dan de gekende trekpleisters. Ook kleinschalige ingrepen kunnen de attractiviteit van onze kerkdorpen bij inwoners en toeristen vergroten. N-VA wil daarin inzetten op leefbare kerkdorpen en de verfraaiing ervan. Dit gaat hand in hand met het actief op zoek te gaan naar een herbestemming voor leegstaande gebouwen. Het Woutershof in Zolder-centrum geven we opnieuw een culturele, museale functie na een jarenlange leegstand. Op die manier krijgt het opnieuw een waardevolle invulling op maat van de mogelijkheden van het gebouw. Hetzelfde geldt voor zaal Violet die een nieuwe invulling verdient die een versterking betekent voor Eversel.

Verantwoordelijk Heusden-Zolder

Goed en transparant bestuur

Vandaag is de gemeenteraad als democratisch forum helemaal uitgehold. Van echte debatten is al enkele jarenlang geen sprake. Doordat bovendien vele bevoegdheden bij de gemeenteraad zijn weggehaald hebben burgemeester en schepenen vandaag vrij spel, wordt de oppositie steeds op achtervolgen gezet en kan er uiteraard geen sprake zijn van échte democratie.

In de volgende bestuursploeg zal de besluitvorming sowieso anders moeten lopen. De N-VA gaat bij de volgende legislatuur 200% voor een beleidsdeelname en zal de herwaardering van de gemeenteraad als eis naar voor schuiven. Het moet opnieuw een plek worden waar er stevige debatten kunnen gevoerd worden en waar burgemeester en schepenen hun beleid moeten verdedigen over de grenzen van meerderheid en oppositie heen. Wij verkiezen een gemeentebestuur dat de gemeenteraad als hoogste besluitvormingsorgaan erkent en dat geen schrik heeft van de oppositie en daardoor elke mogelijke confrontatie uit de weggaat. Om de gemeenteraad maximaal onafhankelijk te laten functioneren wordt het voorzitterschap van de gemeenteraad ook niet meer opgenomen door de burgemeester.

Betrokken burgers

Politici moeten opkomen waar ze voor staan en daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen en dragen. Belangrijk is dat deze beslissingen duidelijk onderbouwd zijn en dat er een duidelijke en vlotte communicatie naar de burger toe is.

Het organiseren van informatie- en participatiemomenten bij de start van grote projecten is essentieel. We geven burgers de kans om tijdig advies te geven en koppelen ook terug.

Via digitale tools zullen we trachten de burgerparticipatie te verhogen. Niet elke burger voelt zich immers betrokken bij of vertegenwoordigd door een adviesraad of klankbordgroep.

Participatie mag geen hol begrip zijn. De inbreng van inwoners, dorpsraden en adviesraden moet vertaald worden in effectieve beleidsdaden. Ook de andere adviesraden (GATAB, seniorenraad, milieuraad, sportraad, jeugdraad, fietsersbond…) worden nauwer betrokken bij het beleid, krijgen ruimschoots de kans hun expertise te delen in functie van het beslissingsproces en zullen als partner op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen.

Adviesraden en verenigingen uit Heusden-Zolder moeten gebruik kunnen maken van onze gemeentelijke vergaderinfrastructuur. De rigide afspraken die hier rond vandaag gelden (o.a. in basisschool De Leerplaneet) passen we aan om gebouwen nog meer polyvalent te gebruiken.

Financiën op orde

De lokale overheid functioneert met het geld van de burger. Met dat geld moet omzichtig worden omgesprongen. Een gezond en transparant financieel beleid, met een begroting in evenwicht is dan ook cruciaal. Daarbij moeten we keuzes durven maken. Als N-VA willen we nadrukkelijk inzetten op investeringen ten dienste van de inwoners en besparen op exploitatie. Om dat te bereiken zullen budgetten beheerd moeten worden vanuit een goed huisvaderschap en zullen duidelijke keuzes gemaakt moeten worden.

De afgelopen jaren is sterk geïnvesteerd in projecten met bovenlokale impact. Voor de N-VA moet de volgende bestuursperiode een omslag maken naar investeringen op maat van de noden van onze inwoners en verenigingen. We kiezen voor het investeren in mensen en de gemeenschap, eerder dan nieuwe prestigeprojecten op te starten.

N-VA Heusden-Zolder verdient uw stem!

N-VA Heusden-Zolder wil een nieuwe wind laten waaien in onze gemeente! We staan garant voor noodzakelijke veranderingen, steeds met het algemeen belang van Heusden-Zolder en haar inwoners voor ogen.

De beleidsbeslissingen die we nemen zullen steeds doordacht zijn. De invalshoek zal realistisch en financieel onderbouwd zijn.

Als Vlaams-nationalistische partij hechten we veel belang aan de Vlaamse normen en waarden. Normen en waarden die ons door de jaren heen een identiteit hebben opgeleverd waar we fier op mogen zijn.

N-VA Heusden-Zolder staat voor een verantwoorde aanpak en kwalitatief gemeentelijk beleid. Beleid waar we iedereen kansen bieden om samen de noodzakelijke veranderingen vorm te geven en te realiseren.

In samenspraak en overleg, met respect ten opzichte van elk individu of groep, werken we samen voor een beter Heusden-Zolder waar het goed vertoeven is voor iedereen. Samen willen we zorgen voor een welvarend Vlaanderen.

Om dit te realiseren vragen wij op 13 oktober graag uw steun!