Scholenplan Heusden-Zolder: Veel overleg, weinig resultaat...

Op 26 augustus 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid, Onderwijs
Scholenplan Heusden-Zolder: Veel overleg, weinig resultaat...

Eind maart 2019 werd met veel bombarie een heus Scholenplan aangekondigd voor de gemeente Heusden-Zolder. Ouders en leerkrachten verbonden aan elke school in onze gemeente werden warm gemaakt voor een ambitieus project dat de verkeersveiligheid in de omgeving van de scholen moest verbeteren. Maar 1,5 jaar later staan we nog niet veel verder. Het is nog altijd niet duidelijk welke doelstellingen dit gemeentebestuur wil realiseren als het over verkeersveiligheid gaat.

De aankondiging van het Scholenplan voor Heusden-Zolder werd in het voorjaar van 2019 nog positief onthaald. De dienst mobiliteit bracht samen met politie, schoolbesturen enouderraden elke schoolomgeving in kaart, onder meer met dronebeelden tijdens de schoolspits.

Met behulp van de digitale tool 'Route2school' konden kinderen en ouders hun schoolroute in kaart brengen en de obstakels en onveilige situaties die ze tegenkomen oplijsten.

Met alle verzamelde informatie zou dan aan de slag gegaan worden. Voor elke school zou een digitale schoolroutekaart worden opgesteld met daarop aangeduid welke veilige fietsroute er naar school gevolgd kan worden. De gemeente beloofde ook om de gevaarlijke punten in de onmiddellijke omgeving van de schoolomgevingen weg te werken.

“Het is positief dat het gemeentebestuur deze oefening in samenwerking met de fietsende inwoners tot een goed einde wil brengen. Alleen duurt het nu wel heel lang. Aan de start van het nieuwe schooljaar hadden we toch wel minstens verwacht dat voor elke school een digitale schoolroutekaart beschikbaar zou zijn voor alle leerlingen. De informatie voor de opmaak van de kaarten is tenslotte al een jaar beschikbaar. Vandaag een week voor de start van het nieuwe schooljaar bestaat deze routekaart nog altijd niet. Een gemiste kans om veilig fietsverkeer naar school te promoten", zegt raadslid Hans Zegers die van verkeersveiligheid een prioriteit maakt.

“Dat het gemeentebestuur de intentie heeft om gevaarlijke punten aan te pakken in de schoolomgevingen is uiteraard een goede zaak. Alleen weten we niet welke punten wanneer zullen aangepakt worden. Dat het de nodige tijd zal vergen beseffen we heel goed, maar het zou goed zijn om daar duidelijkheid over te brengen en de scholen een bepaald perspectief te bieden. Op dit moment is er maar beweging rond een viertal scholen en worden de andere scholen in de wachtrij geplaatst.”

Daarnaast is het uiteraard ook fout om te denken dat de problemen rond verkeersveiligheid allemaal opgelost zijn met het wegwerken van de knelpunten in de buurt van de scholen zelf. Het gemeentebestuur kent ook de knelpunten die op grotere afstand liggen. Ook die punten zorgen ervoor dat leerlingen en ouders de auto verkiezen boven de fiets. “Hoe deze zullen aangepakt worden, is op dit moment zeer onduidelijk. Het gemeentelijk fietsbeleidsplan zou dit in principe kunnen verduidelijken, maar ook op dat plan is het al lang wachten”, weet Hans Zegers.

"Binnenkort is de legislatuur half voorbij en moet er nog gestart worden met de uitvoering van het fietsbeleidsplan. Van de uitvoering zal weinig in huis komen," vreest het raadslid.