Bjorn Happaerts

Hallo Bjorn, Kun je jezelf eens kort voorstellen?

Ik ben een rasechte Limburger geboren en getogen hier in de regio eind 1980. Ik zal eind dit jaar dus 42 worden. Ik heb 2 zoontjes van 6 en 8, die in het SJB naar school gaan in Viversel. Mijn hobby’s zijn erg divers, ik sport graag en heb zelf zo in mijn jonge jaren vooral getennist en ook karting gereden. De laatste jaren zat ik echter meer in de fitnesszaal en sinds kort ook af en toe op de fiets. Verder reis ik ook graag en bezoek ik graag musea, liefst in verband met techniek en wetenschap. Ik vind het dan ook belangrijk om te begrijpen van waar we komen om zo naar een betere toekomst toe te werken.

Waar ben je beroepsmatig mee bezig?

Ik ben dit jaar 20 jaar treinbestuurder. Dit is meteen ook een van mijn passie’s. Mobiliteit is een thema dat mij altijd nauw aan het hart gelegen heeft. Ooit was er de droom om over te schakelen naar een job als piloot. Ik heb mijn vliegbrevet dan ook gehaald maar echter hebben de omstandigheden er anders over beslist. Uiteindelijk ben ik binnen de job als treinbestuurder nu verder geëvolueerd naar meerdere bevoegdheden waardoor ik ook in het buitenland kan rijden.

Daarnaast sta ik ook mijn echtgenote bij die actief is als zelfstandige in de kapperssector, op administratief vlak zorg ik steeds voor een helpende hand daar waar nodig. Inmiddels hebben we 2 filialen, op termijn hopen we dit nog verder uit te bouwen.

Vanwaar komt de interesse in de politiek en waarom spreekt de N-VA je aan?

Van jongs af aan had ik wel een zekere interesse, echter sluimerde deze veelal op de achtergrond. Sinds ik actief werd als treinbestuurder begin jaren 2002 begon ik meer en meer de invloed van de politiek te voelen en dan vooral in het thema mobiliteit. Ik was toen Actief binnen de NMBS waar de politieke invloed onmiskenbaar aanwezig was. Intussen zijn er gelukkig al wat dingen veranderd, zo werd het goederenvervoer inmiddels geprivatiseerd.

Ik vond dit echter zeker interessant en hoe langer hoe meer zie ik dat er ook nood is aan een openbare dienstverlening op vlak van mobiliteit. Zo moet iedereen steeds toegang kunnen behouden tot het openbaar verkeer.

NV-A spreekt me hier vooral aan omwille van hun transparante en realistische aanpak. In het verlengde van mobiliteit kan je ook spreken over het ecorealisme waarmee N-VA uitpakt. Ik kwam met NV-A in contact via onze voorzitter en ondervoorzitter welke mij dadelijk wisten te overtuigen met hun gedreven aanpak om dingen te veranderen, te verbeteren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de NV-A een meerwaarde kan bieden als het aankomt op een realistische aanwending van middelen waarmee we alle burgers van onze gemeente de nodige mobiliteit kunnen bieden op maat naar hun noden.

Waarvoor zou je je persoonlijk willen inzetten?

Mobiliteit is een onderwerp dat mij zeer goed ligt, maar ook veiligheid en sport zijn thema’s die me toch wel nauw aan het hart liggen. Een toegankelijke gemeente met een goede mix aan vervoersmiddelen waar het veilig vertoeven is kan enkel maar positief zijn voor zowel inwoner als ondernemer.

Wat zou je graag anders zien in onze gemeente?

Een beleid met wat meer visie, waar er wat meer vooruit wordt gedacht. We zien soms nodige infrastructuurwerken uitgesteld worden, met als gevolg dat men op termijn hiermee soms moeilijke tot zelfs onveilige situaties creëert, dit kan beter, dit MOET beter.

Waarvan krijg jij energie?

Voor mij persoonlijk hou ik er van om mensen te zien genieten van de positieve inspanningen die we leveren. Als je soms wat wil opbouwen, een project wil realiseren en je kan je daar echt in vastbijten. Als je dan daarna de resultaten ziet dan is dat altijd mooi, dan krijg je soms echt een boost en kan je niet wachten om aan het volgende te beginnen.