N-VA realiseert 3,2 miljoen euro subsidie voor de restauratie van de schachtbok en verankering van VDAB in Heusden-Zolder

Op 26 juni 2021
N-VA realiseert 3,2 miljoen euro subsidie voor de restauratie van de schachtbok

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele geeft een erfgoedpremie van ruim 3,2 miljoen euro voor de restauratie van de schachtbok en het onthaalgebouw eronder. Deze belangrijke investering staat garant voor nieuwe mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van de oude mijnsite.

Zo krijgt de VDAB-werkwinkel een duurzame verankering in onze gemeente, vlak naast het Centrum Voor Volwassenenonderwijs. Bovenaan de schachtbok wordt er plaats voor bijkomende horeca voorzien. Dit zal de aantrekkingskracht van de site verder versterken. Belangrijk is ook dat de schachtbok voor mensen met een beperking toegankelijk zal zijn.

Herwig Hermans legde de contacten met Vlaams minister van Openbaar Erfgoed Mathias Diependaele

Gemeenteraadslid Herwig Hermans (N-VA) bracht het gesprek tussen het lokaal bestuur en de minister tot stand en pleitte mee voor de restauratiepremie. Bij een bezoek aan het kabinet samen met de burgemeester brachten de dossierbeheerders een uitstekende presentatie en bleek de minister onmiddellijk overtuigd van de meerwaarde van dit project.

Herwig Hermans: “Ik heb dit dossier voluit gesteund omdat het een goed dossier is. Net daarom sprak ik mijn contacten bij de Vlaamse ministers aan. De minister had voor een eerste schijf van de relancemiddelen uit het plan Vlaamse Veerkracht een goede 30 miljoen ter beschikking voor heel Vlaanderen. Heusden-Zolder krijgt daar nu ongeveer 10 % van. Dat is niet evident voor een gemeente waar de N-VA in de oppositie zit. Maar onze afdeling beseft ook wel dat de politiek in Heusden-Zolder niet zoveel contacten hogerop heeft. Daarom nemen zowel fractieleider, Hans Zegers, als ikzelf vanuit de oppositie altijd die rol zo goed mogelijk op in het belang van onze inwoners!”