Uitbreiding buitenschoolse kinderopvang is prioritair

Op 9 november 2017

N-VA Heusden-Zolder liet in haar huis-aan-huis blad in oktober nog optekenen werk te willen maken van een uitbreiding van de capaciteit voor de buitenschoolse kinderopvang. Daar waar deze plannen tot dusver steeds op scepsis werden onthaald door andere politieke partijen, kan de recente koerswijziging bij diezelfde partijen nu voor een stroomversnelling zorgen.

Dat er bijkomende initiatieven dienen genomen te worden ten aanzien van de buitenschoolse kinderopvang in onze gemeente is zonneklaar. Een deel van de huidige infrastructuur is sterk verouderd en de capaciteit is ontoereikend om de vraag naar kinderopvang te kunnen opvangen. In de vorige legislatuur werd daarom beslist een regeling in te stellen waarbij de buitenschoolse kinderopvang in onze gemeente enkel zou voorbehouden worden voor de eigen inwoners.

Recent diende er zich nog een bijkomende meevaller aan. Als gevolg van het zuinige financiële beheer door het OCMW-bestuur kon de jaarrekening 2016 afgesloten worden met een overschot van 3,7 miljoen euro. Middelen die volgens N-VA Heusden-Zolder onder meer kunnen ingezet worden om de ergste noden in de buitenschoolse kinderopvang te ledigen. Een inpassing ervan in de meerjaren-investeringsbegroting zal door mij dan ook worden voorgesteld en verdedigd in de OCMW- en gemeenteraad.

Elke Gijbels: "Belangrijk is echter om niet té overhaast en op basis van objectieve parameters te werk te gaan. Een voorstel om werk te maken van een objectieve behoefte-analyse werd in mei van dit jaar echter nog door andere politieke partijen verworpen. Het dossier was reeds in voorbereiding om de komende weken voorgelegd te worden.  Alles kan en moet daarbij voor mij onderzocht worden : waar is de nood aan kinderopvang het grootst? Over welke capaciteitsuitbreiding hebben we het? Kunnen we op basis hiervan de voorrangsregels voor de inwoners van Heusden-Zolder opheffen? Uiteraard is het belangrijk dat we steeds een kwaliteitsvolle maar ook betaalbare kinderopvang in het vooruitzicht stellen."

"In afwachting van een lange termijnaanpak heeft men alvast niet stil gezeten. Zo stemden het schepencollege en de OCMW raad in met de opstart van proeftuinen om een bijkomend naschools aanbod te ontwikkelen in samenwerking met de scholen.  Op 1 september werd in een aantal scholen gestart met dit project. Maar cijfers zijn cijfers en die liegen niet. Op dit moment zijn we er nog niet en lopen er nog gesprekken met een aantal scholen om ook daar de laatste euvels weg te werken.  Als in de komende weken blijkt dat we tot een oplossing kunnen komen, zal het OCMW-bestuur het zeker niet nalaten om op haar beslissing, inzake het niet toelaten van niet-inwoners, terug te komen", aldus Elke Gijbels.