Toekomst voor Zolder : woorden én daden graag!

Op 19 december 2017

Gisteren werden de krijtlijnen bekend gemaakt van het Masterplan Beekbeemden. Met dit initiatief onderzoekt het gemeentebestuur mogelijke ontwikkelingsscenario’s voor de site van het Woutershof, de site van sporthal en de huidige locatie van het cultuurcentrum Muze. Het feit dat men nu met concrete plannen komt is een eerste en belangrijke stap voor Zolder centrum, al resten er nog vele vragen.

De bikkelharde confrontatie tussen inwoners van Zolder-centrum en het gemeentebestuur ligt nog vers in het geheugen. Er leeft heel wat onvrede over de visie die het gemeentebestuur heeft ten aanzien van het kerkdorp Zolder. De signalen die werden uitgestuurd bij de start van de procedure in het kader van het GRUP zijn voor vele inwoners een doorn in het oog. Vooral de sloop van de sporthal in Zolder, na het verdwijnen van het gemeentelijk zwembad, valt bijzonder zwaar.

Het gemeentebestuur tracht deze patstelling te ontmijnen en komt nu met een antwoord. Een studie werd hiervoor besteld bij D+A Consult en Q Bus en gisteren op het schepencollege goedgekeurd door de meerderheidspartijen. Resultaat: op de site van het Woutershof zou in de toekomst plaats zijn voor meer groen, bewoning, onderwijs en sport.

Een positieve aanzet, maar…

Op het eerste zicht lijkt het gemeentebestuur hiermee tegemoet te komen aan de bemerkingen van de inwoners. Opmerkingen die ongetwijfeld veelvuldig naar boven zijn gekomen tijdens het openbaar onderzoek in het kader van het GRUP Zolder dat op 25 november jongstleden werd afgesloten. Toch resten er nog vele vragen en onduidelijkheden.

Zo is het onduidelijk welke mogelijkheden sportbeoefenaars nog zullen hebben in Zolder centrum. De studie spreekt van de bouw van een ‘turnzaal’. De communicatie van de gemeente verduidelijkt dat er enkel recreatief gesport kan worden ná de schooluren. Vraag is uiteraard wat de uiteindelijke keuze betekent voor de vele sportclubs die in de sporthal van Zolder vandaag actief zijn.

De nieuwbouw van de gemeenteschool Beekbeemden zal volgens het plan een groot deel van de nieuwe site innemen. Het klopt dat de school in het verleden kampte met problemen als gevolg van haar ligging in waterziek gebied en dat hiervoor oplossingen dienden gezocht te worden. Reeds enige tijd is de waterhuishouding er echter sterk verbeterd en is het niet zo duidelijk meer of de noodzaak van een verhuis van de school nog effectief nodig is. Een verhuis die niet alleen plaats vergt, maar evenzeer een bepaalde kostprijs heeft.

Het Woutershof ligt centraal in het plangebied. Men zoekt al enige tijd naar een mogelijke nieuwe invulling ervan, maar ook dit Masterplan schept geen bijkomende duidelijkheid.

Onduidelijk is ook of er in Zolder opnieuw ruimte wordt geboden aan nieuwe horeca. Met het verdwijnen van het Muze café uit het centrum zal hier nood aan zijn.

Nood aan een integrale visie

Het Masterplan beschrijft dus het mogelijks uitzicht van de site Woutershof en onmiddellijke omgeving, een zone van relatief beperkte oppervlakte. Op zich is dat uiteraard een verdienstelijke oefening.

Anderzijds beantwoorden louter deze plannen nog niet aan de vraag van de mensen van Zolder om hun kerkdorp op te waarderen. Hun vraag heeft immers ook betrekking op de ontwikkeling van het eigenlijke centrum en in concreto het Heldenplein. Ook de site Jogem en CVO dient een andere invulling te krijgen. Deze oefening zal ongetwijfeld delicater te zijn.

Het is belangrijk dat ook de visie van het gemeentebestuur ten aanzien van de rest van Zolder centrum helder moet zijn. Men kan natuurlijk argumenteren dat dit nog voorwerp uitmaakt van het ruimere GRUP. De vraag is dan echter wel waarom men met dit masterplan dan wel enigszins een voorafname doet op een deel van het gebied.

Graag transparantie

Plannen maken is mooi. Het is ook niet ongewoon om dit te doen 1 jaar voor de verkiezingen. Belangrijk is echter dat het om een gedragen visie gaat.

Het gemeentebestuur krijgt nu de kans om haar plannen concreet te maken en in alle transparantie uit de doeken te doen ten aanzien van de inwoners. Een dergelijk open en transparant participatieproces zal, naast politieke daadkracht, noodzakelijk zijn om de toekomstplannen voor Zolder ook daadwerkelijk te realiseren.