Over de houdgreep bij het Turks worstelen

Op 19 mei 2017

Kijkt u soms naar het worstelen op de olympische spelen? Waar ze elkaar vasthouden en er minutenlang niets meer beweegt behalve wat spiergerol? Dat was wat we gisteren op de gemeenteraad zagen gebeuren tussen de burgemeester en schepen Özdemir.

N-VA diende een motie in waarin de gemeenteraad de hogere overheden oproept om te voorkomen dat er hier te lande zou moeten gestemd worden over de invoering van de doodstraf in Turkije. Dat zou immers opnieuw kunnen leiden tot taferelen zoals na het vorige referendum. Een vrij onschuldige motie vanuit een oprechte bekommernis voor onze gemeenschap.

Maar de burgemeester en de schepen keken ieder strak voor zich uit en weigerden het debat aan te gaan. Meer nog, het punt werd dadelijk van de agenda gehaald door Schepen Tielens. Hij liet de raad zonder veel uitleg het agendapunt wegstemmen. De CD&V veroordeelde terecht deze ondemocratische houding. Zelfs dan nog geen reactie van de burgemeester of de schepen.

Er is in de politiek maar één reden waarom een meerderheid op zo een ondemocratische manier het debat uit de weg gaat. Dat is als ze het onderling niet eens zijn over hoe ze zullen stemmen. Of heel concreet in dit geval. Als schepen Özdemir weigert zich uit te spreken tegen de Turkse doodstraf zit de burgemeester vast. Hij zit geklemd in een Turkse houdgreep. Hij kan de meerderheid niet breken door anders te stemmen dan de schepen. Nochtans is veiligheid de bevoegdheid van de burgemeester en wil hij dus zeker zo hard als wij dat de miserie van een Turks referendum over de doodstraf ons allen bespaard blijft. Maar schepen Özdemir zette hem klem en schepen Tielens moest het van de agenda halen.

N-VA daagt de burgemeester en de schepen uit ons ongelijk te bewijzen. Een kort gezamenlijk persbericht waarin ze zich beiden principieel uitspreken tegen de doodstraf en ook tegen de stemming daarover hier in onze gemeenschap. Twee lijntjes met een gezamenlijk standpunt. Meer moet dat niet zijn.

Sinds de N-VA het koolmijnplan op de agenda plaatste, werken de burgemeester en de schepen zeer zichtbaar samen. Meer controle op trouwstoeten, samen overleg met de Turkse gemeenschap, samen een initiatief om Turkse teksten te laten opkuisen op containers. Dat is een goede zaak. Nu nog samen uitspreken tegen de doodstraf.

En kom niet af dat wij olie op het vuur gooien. Dat doen we niet. Wij proberen vooruit te kijken en problemen te voorkomen. Bij het Turks worstelen gieten ze olie over de worstelaars zodat de ene de andere niet kan vastklemmen. Dat is wat wij doen. Olie gieten op de houdgreep van de schepen op de burgemeester, zodat de burgemeester loskomt.