N-VA wil vervolgingen een halt toe roepen

Op 8 oktober 2018

De audit over de onrechtmatige vergoedingen aan sommige topambtenaren kwam aan bod op het debat op 2 oktober. Het klopt ook dat uit het antwoord van CD&V lijsttrekker Isabelle Thielemans bleek dat ze kennis heeft van de inhoud van het rapport. Maar N-VA voorzitter Herwig Hermans trekt wel een andere conclusie: “ De CD&V raadsleden moeten helemaal niet vervolgd worden. Zij doen hun job, net zoals de onze. Wel moet de vervolging van raadslid Bruno Buyse ingetrokken worden, zodat er niet met twee maten en gewichten vervolgd wordt.”

N-VA vroeg de laatste gemeenteraad dat er een rapportversie zou beschikbaar gesteld worden zonder namen en functies, zodat er binnen partijen over kan gediscussieerd worden zonder de geheimhouding te schenden. Nu zitten zowel de lijsttrekker van CD&V alsook onze lijsttrekker Hans Zegers in een onmogelijke positie. Lijsttrekker Hans Zegers: “Wij moeten als lijsttrekker een standpunt innemen en verdedigen over dit belangrijk principieel dossier maar mogen er niets over lezen. Dat is niet te doen en dus wordt op die manier in feite een doofpot gecreëerd. Onze raadsleden mochten het punt nog niet eens op de publieke raad brengen van de meerderheid. Dat is niet correct.“

De N-VA zal vandaag op het schepencollege de stopzetting van alle vervolgingen bepleiten en opnieuw vragen voor een versie van het rapport zonder namen. En wij blijven erbij dat de extra vergoeding aan de allerhoogste ambtenaren, die beter hadden moeten weten, teruggevorderd moeten worden.