N-VA vraagt gemeentebestuur de beslissing over de extra administratieve kost voor de digitale bouwaanvraag bij te sturen

Op 25 mei 2017

24 mei 2017 werd in het Vlaams parlement bij hoogdringendheid een decreet goedgekeurd die de invoering van de procedure rond de digitale bouwaanvraag uitstelt tot 1 januari 2018. Hiermee is er ruim een half jaar extra de tijd om het omgevingsloket operationeel te krijgen om een behandeling van een vergunning via digitale weg mogelijk te maken. De N-VA fractie wil dat de meerderheid in Heusden-Zolder, in navolging van deze beslissing, alvast de eerdere beslissing over de retributies terug draait.

Met de beslissing om de inwerkingtreding van de digitale procedure voor de omgevingsvergunning met ruim een half jaar uit te stellen, heeft het Vlaams parlement een uitweg geboden voor de moeilijkheden die men op het terrein ondervond met het omgevingsloket. De software blijkt vandaag nog onvoldoende performant en betrouwbaar en biedt vandaag onvoldoende rechtszekerheid aan de burger en bedrijven die hiervan gebruik van willen maken. Tot 31 december 2017 zouden de ‘oude’ procedureregels van kracht blijven.

Robin Stroobants: “Het is een goede zaak dat het Vlaams parlement vandaag kiest voor een logische en pragmatische oplossing. We mogen verwachten van een overheid dat zij de voorwaarden creëert om een decreet correct toe te kunnen passen. Deze condities waren in dit dossier niet vervuld.”

Voor een inwoner uit Heusden-Zolder is hiermee de kous echter nog niet af. Het gemeentebestuur besliste eerder dit jaar dat voor dossiers die vanaf 1 juni 2017 zouden ingediend worden volgens de oude procedureregels, een extra retributie van 100 euro zou worden aangerekend.

Robin Stroobants: “Ik wees in april van dit jaar nog op de moeilijkheden die er toen al waren met de software van het omgevingsloket en vroeg om de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen met het gemeentelijk retributiereglement. De meerderheid had er toen echter geen oren naar. Gevolg is nu wel dat burgers en bedrijven in Heusden-Zolder geen digitale procedure kunnen gebruiken en zich sowieso geconfronteerd weten met een extra kost van 100 euro. Dit was uiteraard niet de bedoeling van de regeling. Ik hoop dan ook dat het gemeentebestuur haar reglement zal aanpassen in navolging van de recente beslissing in het Vlaams Parlement”.

De N-VA fractie zal daarom een extra agendapunt indienen op de gemeenteraad van juni waarmee de bewuste bepaling uit het retributiereglement pas kan ingaan vanaf 1 januari 2018.