N-VA plaats extra agendapunt op de gemeenteraad!

Op 26 april 2017

N-VA Heusden-Zolder wil ondervermeld agendapunt behandeld zien in de gemeenteraad van 27 april 2017.

 

Uiteenzetting van de feiten en argumentatie:

Na afloop van het Turks referendum was de buurt van de Koolmijnlaan urenlang een chaos waar je als gewone burger niet meer door kwam met je wagen. Het is niet de eerste maal dat dit gebeurt maar er zijn zeer goede redenen om aan te nemen dat de situatie nu veel ernstiger moet genomen worden. Het gaat niet alleen maar om dit onverantwoord beslag van de publieke ruimte. Er zit veel meer achter en de problemen kunnen snel toenemen.

De stemming in Turkije was zeer verdeeld. Niemand weet hoe het nu juist verder gaat verlopen. Maar de internationale pers (b.v. The Economist) is het over meerdere zaken zeker eens:

De benutting van de diaspora -d.w.z. burgers in het buitenland- voor eigen politieke doeleinden gaat alleen maar toenemen en het is trouwens niet alleen Turkije dat dit doet.

Meerdere grote landen werken nu zeer actief met hun buitenlandse burgers en gebruiken deze zowel voor eigen binnenlandse doeleinden als om de politiek van de gastlanden maximaal te beïnvloeden.

De spanningen in Turkije zullen na het referendum niet opgelost zijn. Er zal zich nog heel wat afspelen op politiek vlak en de spanningen kunnen nog herhaaldelijk hoog oplopen.

Als het tot een referendum over de doodstraf komt, is een zware breuk tussen Europa en Turkije onafwendbaar. Mensen die hier voor doodstraf kunnen stemmen en de Europese waarden van de verlichting komen dan recht tegenover elkaar te staan met opnieuw oplopende spanningen.

Het OCMW ondervindt de eerste gevolgen van de hetze tegen de "vermeende Gülen-aanhangers / Koerdische gemeenschap". Kleine zelfstandigen wiens zaak kapot geboycot wordt, gezinnen bij wie de huur wordt opgezegd, mensen die hun job verliezen,... Het is geen theorie. Die mensen beginnen hun weg naar het OCMW te vinden.

Er is eindelijk een toegenomen draagvlak binnen de regeringen om te kijken wat we kunnen doen aan dubbele nationaliteit of minstens aan de mogelijkheid dat er binnen twee landen kan gestemd worden. Als daar werk van gemaakt wordt, zal ook dat allicht leiden tot spanningen.

Er is recent een zeer grote sociale fraude aan het licht gekomen. Een Limburgse specialist-arts zou jaren meegewerkt hebben om vele miljoenen aan frauduleuze uitkeringen mogelijk te maken. We kunnen uiteraard niet vooruitlopen op of in de plaats treden van een gerechtelijk onderzoek. Maar we moeten er ons wel van bewust zijn dat van de drie tot nu toe gekende "fraude-fixers" er blijkbaar twee van onze gemeente waren. Dat betreft allicht maar zijdelings ons OCMW maar we beraden ons toch of een gericht napluizen van oude dossiers ook voor het OCMW zin kan hebben.

Er bestaat nu reeds een werkgroep over het integratietraject OCMW -gemeente. De centrale as hiervan wordt gevormd door de burgemeester en de voorzitster van het OCMW. Ondanks de vaak moeilijke politieke omstandigheden wordt hier goed werk geleverd. Er wordt open samen nagedacht en constructieve oplossingen worden gevonden.

 

Voorstel vanwege de N-VA fractie :

Met de hele problematiek in ons achterhoofd, stelt onze N-VA fractie voor om een tweede werkgroep op te richten voor een "Koolmijnplan" rond dezelfde as, en opnieuw onder leiding van de burgemeester.

Deze werkgroep werkt nog voor de zomer een plan van aanpak uit. Daar moeten zeker veiligheidselementen inzitten. ln welke mate en in welke omstandigheden kan onze politie versterkt worden? ls er een heldere en gedragen visie over het inzetten van een samenscholingsverbod als preventiemiddel? ls er een goede regeling voor snelle politieke aansturing van politionele acties inclusief een regeling voor als iemand niet bereikbaar is?

Maar het mag uiteraard niet alleen gaan over het veiligheidsbeleid. Het gaat ook over kansarmoede, over de lokale arbeidsmarkt, over de globale houding van het OCMW, over woonbeleid, over het handelsbeleid op de cité en nog veel meer.

De oprichting van zulk een werkgroep is nodig, net om te vermijden dat de soms moeilijke politieke omstandigheden zouden leiden tot besluiteloosheid en aarzelingen binnen het beleid. De realiteit zou ons in dat geval heel snel voor voldongen feiten kunnen plaatsen.

Hiermee zouden we, ook naar de geest, al perfect werken binnen de lijnen van het nieuwe decreet lokaal bestuur. De beoogde integratie van de politieke structuren van OCMW en gemeente heeft net tot doel om zulke complexe maatschappelijke problemen meer coherent en krachtiger aan te pakken.

Er moet nu gewerkt worden aan een "Koolmijnplan" zodat er later geen nood is aan een tweede "Kanaalplan"!

 

Voorstel van te nemen besluit door de gemeenteraad:

Artikel 1

De raad stemt in met de oprichting van een werkgroep "Koolmijnplan".

Artikel 2

De werkgroep start onder leiding van de burgemeester-voorzitter, de OCMW-voorzitter het algemeen diensthoofd OCMW , de afdelingscoördinator welzijn en lokale economie en een afgevaardigde vanuit de politie.

Artikel 3

Deze werkgroep kan ad hoc een deskundige uitnodigen al naargelang de materie.

Artikel 4

Als eerste stap wordt een concrete invulling van de missie van deze werkgroep voorbereid.

Artikel 5

Deze werkgroep werkt nog voor de zomer een eerste plan van aanpak uit en brengt hierover verslag uit op de gemeenteraad en in de OCMW-raad.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is