Een gemeentebestuur moet verenigen, niet verdelen

Op 15 november 2017

Vorige week woensdag waren we met momenten getuige van een weinig fraai schouwspel in de Fanfarezaal te Zolder. De dorpsraad van Zolder lichtte er hun visie toe rond het RUP voor Zolder Centrum en gaf verduidelijking bij de beleidskeuzes die het gemeentebestuur daarbij naar voor schuift. Duidelijke antwoorden en concrete engagementen vanuit het gemeentebestuur bleven echter uit.

De open dorpsraad in Zolder van vanavond kondigde zich aan als een bitse krachtmeting tussen het Zolderse verenigingsleven en het gemeentebestuur. De pamfletten die vooraf aan de vergadering werden verspreid onder de inwoners van Zolder hebben uiteraard mee de scherpe toon gezet. Het document dat werd ondertekend door nagenoeg alle verenigingen in Zolder had volgens de initiatiefnemers tot doel de inwoners te informeren over de op til zijnde plannen van het gemeentebestuur en moest dienen als heuse wake-up call.

Maar zeker ook het feit dat schepen Tielens, nota bene zelf woonachtig in Zolder, op voorhand de situatie verder op scherp zette en de communicatie van de Zolderse verenigingen afdeed als incorrect, was onbegrijpelijk. Het dreigt blijkbaar een slechte gewoonte te worden nadat enkele dagen eerder ook schepen Schops een open oorlog was gestart met buurgemeente Lummen.

Gebrek aan dialoog

De lont werd op de vergadering zelf echter snel uit het kruitvat gehaald, mede doordat de leden van het schepencollege in feite niet waren verzocht om deel te nemen aan het publieke debat over de toekomst van Zolder.

Toch werd door de dorpsraad en de inwoners al snel de vinger op de wonde gelegd, met name de aangekondigde leegloop van Zolder. Meermaals werd het gemeentebestuur hierbij een gebrek aan visie en ambitie aangewreven. Opvallend en misschien nog schrijnender was ook het wantrouwen en het gebrek aan communicatie tussen de dorpsraad tijdens de afgelopen jaren.

Anders en beter

Er wordt al langere tijd gesproken van een positief toekomstplan voor Zolder, maar we staan vandaag nog geen stap dichter bij een gedragen oplossing.

Er circuleren nochtans positieve ideeën voor Zolder centrum. De wens om het gemeenschapsleven te behouden en te versterken met kwaliteitsvolle, volwaardige sportinfrastructuur en een buurthuis is toch iets wat elk gemeentebestuur zou moeten toejuichen. Zolder heeft daar met haar 7500 inwoners inderdaad meer dan recht op.

Het gemeentebestuur antwoordde echter droogweg dat politiek inhoudt dat er keuzes moeten gemaakt worden en dat er daarbij steeds winnaars en verliezers zijn. Maar als de balans voor één kerkdorp aan het einde van de rit daarmee zwaar negatief uitvalt, kan men uiteraard moeilijk spreken van een evenwichtig geheel.

Het zou allemaal veel eenvoudiger zijn om de positieve krachten die er zijn te verenigen, eerder dan de mensen uit elkaar te spelen. De vraag stelt zich dan ook waarom het huidige gemeentebestuur tot dusver weinig oren heeft gehad naar hetgeen er werkelijk leeft in Zolder Centrum? De politiek zou immer toch net een vertolking moeten zijn van wat er leeft? Het mag niet misbruikt om power play te spelen en al zeker niet ten aanzien van inwoners en verenigingen.

De aanwezigen op de vergadering werden opgeroepen om tot en met 25 november 2017 opmerkingen en suggesties in te sturen op een startnota van het RUP (http://www.heusden-zolder.be/product.aspx?id=4701). Deze kunnen dan meegenomen worden in het verdere planproces. Het leidt geen twijfel dat er heel wat reacties zullen binnenstromen. Maar na de vergadering van vorige week overheerst bij velen toch het gevoel dat het gemeentebestuur deze vermoedelijk weinig of niet ter harte zal nemen.

Het zou misschien beter zijn, moesten grote beslissingen over de toekomstige inrichting van Zolder centrum deze legislatuur uitblijven en de keuzes overgelaten worden aan de volgende bestuursploeg. Uiteraard is het spijtig dat we hierdoor dan opnieuw jaren verloren hebben. Want laat dit duidelijk zijn : Zolder centrum heeft wel degelijk nood aan nieuwe impulsen en het RUP, gestoeld op een positieve visie, kan die nieuwe mogelijkheden concreet maken.

Hans Zegers & Elke Gijbels