Ann Leyssens kaart problematiek APL aan in de Limburgse provincieraad

Op 18 oktober 2017, over deze onderwerpen: Asfalt Productie Limburg (APL)

De Limburgse deputatie kreeg vanavond een hele resem vragen voorgeschoteld door Ann Leyssens over de geurproblematiek in Viversel. Ann gaf daarmee gevolg aan de eerdere belofte die ze de inwoners van Viversel deed om het dossier op een hoger politiek niveau aan te kaarten.

Meermaals trok Ann Leyssens al aan de alarmbel over het dossier van de geurhinder in Viversel, die met regelmaat van de klok de buurt onleefbaar maakt. Het resultaat blijkt echter moeilijk oplosbaar. Het gemeentebestuur van Heusden-Zolder verklaarde zich eerder al onbevoegd.

Vanavond was de beurt aan de deputatie om verduidelijking te geven bij dit dossier. Ann gaf uitgebreid toelichting bij de problematiek en trakteerde de raadsleden met heel wat beeldmateriaal. Ze wees ook op de vele initiatieven die het buurtcomité al heeft ondernemen, tot op vandaag zonder resultaat.

Bevoegd gedeputeerde Ludwig Vandenhove antwoordde Ann op de hoogte te zijn van de problematiek maar zei eveneens niet bevoegd te zijn. Ook de Limburgse deputatie verwijst voor een oplossing voor het probleem naar Milieu-inspectie, die onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege opereert.

Ann toont zich vastberaden : het dossier is van een dergelijke omvang dat het rechtstreeks bij de minister moet worden aangekaart. Via het parlement zal ze dezelfde vragen nu ook aan de bevoegde minister laten voorleggen. Ann hoopt dat een dergelijk initiatief uiteindelijk zal leiden tot meer duidelijkheid over de ernst van de situatie en de maatregelen die zullen genomen worden om te komen tot een structurele oplossing voor Viversel.