Ontnemen bevoegdheden N-VA Schepenen

Op 28 juni 2014

In een inderhaast samengeroepen vergadering met de schepenen van Heusden-Zolder stelde burgemeester Mario Borremans voor de bevoegdheden van de N-VA schepenen Robin Stroobants en Elke Gijbels te ontnemen.

De N-VA neemt akte van de plannen van Borremans en betreurt deze gang van zaken. Beide schepenen hebben hun taak tot op vandaag  immers steeds met veel enthousiasme en overtuiging uitgeoefend, en dit in het belang van de inwoners van de gemeente. Ze handelden hierbij ook steeds binnen de krijtlijnen die afgesproken werden binnen het schepencollege.

Dat de burgemeester hen net deloyaal gedrag toerekent, is voor de schepenen Stroobants en Gijbels dan ook onbegrijpelijk en komt hard aan.

De N-VA afdeling beschouwt de demarche van de burgemeester dan ook als een aanzet tot politieke afrekening, een praktijk waar de N-VA zich uitdrukkelijk van wenst te distantiëren!

Dat de politieke situatie al maanden onstabiel is, is een open deur intrappen. Als de burgemeester als gevolg hiervan meent dat de huidige werkwijze en taakverdeling van het schepencollege niet optimaal is, dient hij hiertoe een reële oplossing aan te reiken. Door enkele bevoegdheden van schepen Stroobants en Gijbels af te nemen maar ze ook in functie te laten zal er in de feiten nochtans weinig of niets veranderen. Ook nu al worden de N-VA schepenen immers niet meer in het beleid betrokken en maken de andere leden van het schepencollege de strategische keuzes.

Als Mario Borremans meent het schepencollege en de meerderheid in Heusden-Zolder definitief te moeten hertekenen kan hij steeds de structurele onbestuurbaarheid van de gemeente laten vaststellen, de procedure die voor dergelijke situaties is voorzien. De reden waarom deze piste niet op tafel komt laat zich echter raden: door tabula rasa te maken met de verdeling van de schepenambten, komt het burgemeesterschap van Borremans en het schepenambt van Schops immers zelf in het gedrang. Het voorgestelde manoeuvre om de bevoegdheden deels af te nemen is dan ook een halfslachtige oplossing en moet de aandacht afleiden van de alternatieven die hiervoor bestaan.

De N-VA wenst zich in functie van de beslissing van het schepencollege aanstaande maandag verder te beraden over de te nemen stappen. Maar dat het zo niet verder kan, en dat er moet gewerkt worden aan een nieuwe stabiele meerderheid in Heusden-Zolder in het belang van haar inwoners is evident! De komende dagen zullen ongetwijfeld raad brengen…