Gemeenteraad 26-06-2014 Jaarrekening 2013

Op 27 juni 2014

Op de gemeenteraad van gisterenavond lagen de rekening van het jaar 2013 ter goedkeuring.

In bijlage vindt u enkele slides die wij ook uitdeelden aan de raadsleden.  De voorzitter meldde dat we de slides niet mochten projecteren op de grote schermen in de raadszaal omdat men geen precedent wilde scheppen.  In het kader van de open communicatie en het goed inlichten van burgers en raadsleden – een motto dat door de huidige meerderheid naar voren wordt geschoven – kan N-VA geen begrip opbrengen voor deze houding.

Waar gaat het over?
Iedereen herinnert zich de dramatische cijfers waarmee de toenmalige meerderheid moest rekening houden.  Er moest 3 miljoen euro structureel bespaard worden op de jaarlijkse begroting van de gemeente, wilde men niet in de problemen geraken.  Hoewel onze fractie ook toen reeds de nodige vragen had bij dit uitgangspunt hebben we meegewerkt aan het zoeken naar de 3 miljoen structurele besparing.

Vandaag  blijkt dat het verschil tussen het voorgestelde budget en de rekening ruim 3,5 miljoen bedraagt (slide 2).

Met andere woorden, het uitgangspunt dat gebruikt is om beslissingen te nemen, klopte niet.

Dat dit niet zo verwonderlijk is, blijkt uit het feit dat ook de voorgaande jaren, de verschillen substantieel waren.

In het kader van de nieuwe BBC-aanpak, in voege vanaf het jaar 2013 is de omzendbrief nogal duidelijk (slide 3).  Verder vindt u in slide 4 een aantal indicatoren die impact hebben op de kredietbehoefte en de liquiditeiten van de gemeente.

De conclusie is duidelijk.
Het meerjarenplan dat verder gebouwd heeft op de gegeven uitgangspunten is dringend aan herziening toe.  Wat gaat het huidige beleid met deze marge doen?  Investering in nieuwe projecten? Schuldafbouw ? Belastingverlaging? Ondersteuning verenigingen?

De meerderheid weigerde het amendement om het meerjarenplan te herzien goed te keuren.

Nochtans zijn de consequenties groot.  3,5 miljoen euro op een vrij beschikbaar budget van 10 miljoen euro maakt dat er een 35% van de beleidsmogelijkheden geblokkeerd zijn of in de ijskast zitten.

Wij geloven dat de burgers verwachten dat er niet alleen efficiënt maar ook krachtdadig bestuurd wordt en dat de beschikbare middelen optimaal worden gebruikt.  In het andere geval is enkel een belastingverlaging een mogelijke optie.

Een voorbeeld van consequenties van verkeerde uitgangspunten : De liquiditeiten waren dermate hoog dat de 10 miljoen euro lening die de gemeente opnam aan 4% vaste rentevoet met vaste intrest, het afgelopen jaar niet nodig was.  We kunnen dus zeggen dat de intrest van 400.000 euro  die wij betaalden op deze lening hadden kunnen vermelden worden.  Als je weet dat ook het OCMW 400.000 euro diende te besparen, dan begrijpt iedereen wat er aan de hand is.

Iedere man of vrouw in de straat zou zijn mening herzien indien hij vaststelde dat het vertrekpunt voor zijn budget fout was.  Deze huidige meerderheid blijkbaar niet.

Als N-VA kiezen we ervoor om de centen in te zetten voor efficiënt en sociaal beleid in plaats van intresten te betalen van onnodige leningen.  We gaan er van uit dat er voldoende partijen zijn die een sociale inslag hebben en onze mening delen en we doen dan ook een oproep om de handen in elkaar te slaan om een efficiënt, dynamisch en sociaal beleid op poten te zetten.