Burgemeester Heusden-Zolder ontneemt N-VA-schepenen hun bevoegdheden

Op 27 juni 2014

De politieke vaudeville in Heusden-Zolder duurt voort. Nadat enkele N-VA'ers, onder wie burgemeester Borremans en schepen Schops uit de partij waren gestapt door interne twisten, werd een nieuwe coalitie zonder de N-VA gevormd. Dit leidde tot de bizarre situatie dat er wel nog 2 N-VA-schepenen zijn, maar die eigenlijk met hun partij oppositie voeren. Een onwerkbare situatie, waarbij vroeg of laat de bom moest barsten.

Dat gebeurt nu, zowat een half jaar na de beruchte coalitiewissel. Volgens burgemeester Mario Borremans is het vertrouwen zoek. "De N-VA-schepenen stemmen tegen hun eigen punten", aldus Borremans. "Ze plaatsen de meerderheid in een slecht daglicht."

De betrokken N-VA-schepenen voelden de bui al hangen. "Dat deze beslissing net voor de start van het kerntakendebat wordt genomen, verwondert ons niet", aldus N-VA-schepen Robin Stroobants. "Men was bang dat wij te veel macht zouden krijgen, en maakt ons daarom nu helemaal monddood. Het is heel jammer, vooral omdat we het mandaat van de kiezer niet kunnen invullen en omdat we altijd heel goed met de administratie hebben samengewerkt. Wat er ook van komt, wij zullen ons blijven inzetten, ook al is het voor 1 symbolische bevoegdheid."