N-VA betreurt vroegtijdige opheffing Schoolstraat Bolderberg!

Op 14 december 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid
N-VA betreurt vroegtijdige opheffing schoolstraat Bolderberg

Het schepencollege besliste op 26 augustus 2020 om de schoolstraat in Bolderberg sowieso tot 31 december 2020 in te richten, na een eerste succesvolle proefperiode in de eerste jaarhelft van 2020.

Een evaluatie eind 2020 moest dan beslissen om de maatregel al dan niet definitief in te voeren vanaf 1 januari 2021

Meer comfort voor de auto's, minder fietsveiligheid

Deze week vernamen de ouders van kinderen die school lopen in de Vrije Basisschool Bolderberg dat de schoolstraat voortijdig zou opgeheven worden. Een gebrek aan ruimte om auto’s te parkeren in de buurt van de school wordt als hoofdreden ingeroepen. De speciale verkeersborden werden inmiddels afgeplakt en de hindernissen weggenomen.

Blijkbaar wordt het belang van de veiligheid van voetgangers en fietsers dan toch niet zo hoog ingeschat. Het comfort voor de autobestuurders gaat ook nu weer voor op die van de zwakke weggebruikers.

Fout signaal

Hans Zegers, fractieleider van de N-VA in de gemeenteraad, betreurt de beslissing om de invoering van een schoolstraat vroegtijdig op te heffen. “In tijden waar het voor fietsers het gevaarlijkst is (slecht weer, korte dagen) worden de auto’s opnieuw toegelaten rond de schoolpoorten. De kinderen waren ondertussen gewoon geraakt aan een conflictvrije verkeerssituatie aan de schoolpoort. De beslissing om het opnieuw anders te doen voedt alleen maar de onduidelijkheid, zeker voor de jonge schoolkinderen”, aldus Hans Zegers.

Scholenplan dode letter?

Het voorlopig enigste gerealiseerde actiepunt uit het scholenplan (Route2School) van het gemeentebestuur dat met veel trots werd aangekondigd wordt hiermee al teniet gedaan. De schoolstraat behouden zoals voorzien en desnoods het grasveld afsluiten voor auto's zou een logischer signaal geweest zijn.

Deze keuze schept alvast weinig vertrouwen voor de implementatie van de rest van het scholenplan - waarvan de inhoud trouwens nog altijd niet publiek gekend is.

Vraag naar duidelijkheid

Uiteraard krijgt de N-VA fractie op korte termijn graag de evaluatie van de schoolstraat voorgelegd zodat de Schoolstraat hopelijk definitief kan verankerd worden. Dit moet sowieso gebeuren door de gemeenteraad en had dus eigenlijk op de agenda van gemeenteraad van december moeten staan. Tot op heden is het echter wachten op een voorstel van beslissing hierover.