N-VA Heusden-Zolder vraagt aandacht voor meer bos en groen in de uitwerking van het klimaatplan van de gemeente

Op 26 oktober 2020

Begin oktober pakte Het Belang van Limburg uit met de resultaten van een bevraging van de Limburgers over hun algemene tevredenheid over het gemeentelijk beleid. Ook het beleid van Heusden-Zolder werd op die manier gequoteerd op ruim 20 parameters.

322 inwoners deden spontaan mee aan de bevraging. De vraag stelt zich of dit een representatief is voor de werkelijke situatie. We moeten ons hoe dan ook niet vastpinnen op de absolute cijfers. Maar anderzijds is het natuurlijk wel een graadmeter voor het algemeen welbevinden in onze gemeente.

Misschien wel het interessantste en meest waardevolle uit het gemeenterapport is de top 3 van de prioriteiten voor Heusden-Zolder:

1. Fietsveiligheid
  2. Natuurbehoud
  3. Zorg en Welzijn

Het groen dat we hebben moeten we koesteren. De voordelen van nabij gelegen, toegankelijk groen kan niet voldoende onderstreept worden. Zeker in tijden waar de mogelijkheden inzake ontspanning enigszins beperkt worden door de Corona-crisis, mogen we ons gelukkig prijzen dat velen van ons nog een gezond tijdverdrijf kunnen hebben in onze natuurgebieden. Bossen in de buurt geven kinderen bovendien de mogelijkheid om echt kind te zijn.

Laat ons ook niet vergeten dat bossen ook een bijdrage leveren aan onze strijd tegen de klimaatopwarming. Bomen houden CO2 vast. Daarnaast vormen bomen hitteschilden in periodes met hittegolven, iets waar we in de toekomst meer en meer rekening mee zullen moeten houden.

De Vlaamse en provinciale overheden zetten sterk in op het versterken van de groene netwerken in het buitengebied en in onze steden en gemeenten. Zo roept Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir de Vlaamse gemeenten op om mee invulling te geven aan haar ambitieuze doelstelling om tegen 2024 4.000 ha nieuw bos aan te planten. Maar ook de provincie Limburg doet haar duid in het zakje. Zo is er de mogelijkheid om in te tekenen op het aanbod van klimaatbomen, met financiële steun van Limburg.net en LSM. Daarnaast is ook het verhaal van de subsidies voor de vergroening van de schooldomeinen al enkele jaren een enorm succesverhaal.

Er beweegt dus heel wat rond het thema natuur: niet alleen in onze maatschappij, maar ook bij de hogere overheden die maar wat graag hebben dat gemeenten intekenen op hun aanbod.

Daarom vraagt onze fractie op de gemeenteraad van donderdag 29/10/2020 aan het college van burgemeester en schepenen om:

• In uitvoering van het gemeentelijk klimaatbeleidsplan een duidelijke keuze te maken voor meer bos en meer groen in onze publieke ruimte. Zo kan onze gemeente een actieve bijdrage leveren aan het behalen van het Vlaamse streven naar een belangrijke groei van de oppervlakte bos

Om dit te bereiken vragen we in het bijzonder om

• In eerste instantie de gemeentelijke eigendommen in kaart te brengen, de mogelijkheden te onderzoeken om deze te bebossen en waar het kan over te gaan tot de effectieve bebossing.
  • Een ambitieus dossier voor te bereiden met het oog op de aanplanting van klimaatbomen in onze woonkernen.
  • Samen met de scholen van Heusden-Zolder te onderzoeken in hoeverre zij kunnen/willen instappen in het verhaal van de vergroening van de speelplaatsen.