U bent hier
N-VA vraagt geluidsoverlast op de Koolmijnlaan aan te pakken
Op de gemeenteraad van 24/09 plaatst de N-VA fractie de problematiek van snelle en luidruchtige voertuigen op en rond de Koolmijnlaan op de agenda. De N-VA stelt voor om te onderzoeken of de geluidsoverlast in de Koolmijnlaan kan bestreden worden met slimme cameratechnologie.
Half juli berichtte de stad Genk dat ze hun camera-netwerk tegen overlast op openbaar domein zouden uitbouwen. Zo zouden nieuwe snelheidscamera’s geïnstalleerd worden in de Stalenstraat, de Bochtlaan en de Europalaan waar men behoorlijk last heeft van straatraces en ook van lawaai van zogenaamde patserbakken. Eén van die camera’s zou bovendien uitgerust worden met een microfoon waarmee unieke motorgeluiden kunnen gekoppeld worden aan gedetecteerde wagens. Genk haalt daarbij de mosterd in de stad Eindhoven.
Raadslid Herwig Hermans: “Ook onze gemeente kent dit probleem maar al te goed. Er zijn hierover talloze meldingen en voor vele inwoners op en rond de Koolmijnlaan is dit een grote ergernis. Als de zoveelste burgermelding wordt aangekaart op de gemeenteraad, wordt meer en meer verveeld gereageerd door de meerderheid. Toch is het een belangrijke ergernis die de nodige aandacht verdient.”
Pakkans moet omhoog
De N-VA fractie vindt de invoering van het nieuwe gas-reglement uiteraard een goede zaak. Het probleem is dat overtredingen natuurlijk ook wel vastgelegd moeten kunnen worden. De politie kan niet overal tegelijk zijn. “De pakkans moet sowieso omhoog en nieuwe technologieën kunnen ons daarbij helpen. We vragen de burgemeester en de politie dringend de mogelijkheden van deze nieuwe camera’s te onderzoeken”, aldus Herwig Hermans.
Fractievoorzitter Hans Zegers treedt zijn collega bij: ”Moest de uitrol van slimme camera’s een haalbare kaart blijken zullen we vragen deze technologie ook in onze gemeente uit te rollen. Eerst en vooral in de Koolmijnlaan, maar later zeker ook in de andere delen van onze gemeente. Ook andere wijken gaan immers meer en meer gebukt onder de overlast van onaangepast rijgedrag met enorme risico’s voor de verkeersveiligheid tot gevolg.”