N-VA overstelpt meerderheid met vragen over nieuwe meerjarenplan

Op 13 december 2019
N-VA overstelpt meerderheid met vragen over nieuwe meerjarenplan

De laatste gemeenteraad beloofde een marathonzitting te worden. Maar liefst 46 punten werden ter beslissing voorgelegd, waaronder het nieuwe meerjarenplan voor de gemeente en het OCMW.

Toch deed de meerderheid er alles aan om het tempo in de vergadering te houden en de stemming over het meerjarenplan er snel door te duwen. De vraag van fractieleider Hans Zegers om de grote lijnen van het meerjarenplan toe te lichten aan de raad en het aanwezige publiek bleef immers onbeantwoord. Ook de fractieleiders van de meerderheid voelden er - ondanks de vriendelijke uitnodiging van de N-VA - weinig voor om met de oppositie in debat te gaan over de beleidsprioriteiten van de komende jaren.

Raadslid Herwig Hermans zette de toon door erop te wijzen dat de voorgelegde begroting niet overal even transparant is. “Normaal kan je als gemeenteraadslid of als belangstellende burger in de dikke stapel papieren vrij gedetailleerd terugvinden wat de plannen van de gemeente zijn. Maar ditmaal zijn die details vervangen door een paar honderd bladzijden met allemaal nullen. Op basis hiervan kan de oppositie uiteraard geen controlerende taak opnemen”, aldus Herwig Hermans.

Wat volgde was een twee uur durend salvo van vragen aan het adres van het schepencollege. Iedere schepen werd door de N-VA-fractie aan de tand gevoeld over hun plannen voor de komende 5 jaar. Zo hield Ann Leyssens een betoog om de jeugdverenigingen in onze gemeente een warm hart toe te dragen en hun werking financieel te steunen. Simonne Janssens-Vanoppen wees op het belang van een echt inclusief beleid waarbij iedere inwoner volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij. Volgens haar waren de plannen van het gemeentebestuur op dat vlak onvoldoende duidelijk. Herwig Hermans hield opnieuw een pleidooi tegen het vasthouden aan de één-gemeente-politie zone, een keuze die al lang achterhaald is en die de gemeente uiteindelijk zuur zal opbreken. Hans Zegers brak opnieuw een lans voor een écht gemeentelijk fietsbeleid, polste naar de nieuwe impulsen voor de Koolmijnlaan en beklemtoonde de noodzaak dat het nieuwe GAS-reglement prioritair zou worden ingezet door de politiediensten.

Hans Zegers: “Er staan uiteraard enkele goede zaken in het meerjarenplan. Maar de onduidelijkheid over het exploitatiebudget en het fundamentele verschil in visie rond de verhuis van Beekbeemden, het gemeentelijk sportbeleid en de politie-organisatie, doen ons besluiten om tegen het nieuwe meerjarenplan te stemmen.” Het meerjarenplan werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.