Burgemeester en schepenen krijgen de kosten van hun plannen niet becijferd!

Op 11 december 2019
Het meerjarenplan van de meerderheid in Heusden-Zolder: blanco!

Op de gemeenteraad van donderdag 12 december leggen de partijen G.O.E.D, SP.A en CD&V de meerjarenbegroting voor. Na de verkiezingen van oktober 2018 mochten ze eerst een jaar studeren en overleggen om dan nu de plannen voor te leggen van 2020 tot en met 2025. Het is dan ook voor het gemeentebeleid de belangrijkste gemeenteraad van de hele zes jaar.

Normaal kan je als gemeenteraadslid of als belangstellende burger in die dikke stapel papieren vrij gedetailleerd terugvinden wat de plannen van de gemeente zijn. Welk subsidiebeleid wil men voeren? Hoe worden centen voorzien voor sportondersteuning? Hoe wordt de armoedebestrijding in detail gefinancierd?

Maar ditmaal zijn die details vervangen door een paar honderd bladzijden met allemaal nullen. “Sorry, maar het was niet meer doenbaar om dat allemaal in te vullen” was de uitleg van het gemeentebestuur bij de voorafgaande toelichting.

Wat wel is vastgelegd zijn de investeringen in gebouwen en zo…Dat is weer een perfect voorbeeld van wat de N-VA in de kiescampagne benadrukte. “Er gaat teveel geld en aandacht van de gemeentelijke top naar prestigieuze bouwprojecten i.p.v. een goed beleid rechtstreeks voor burgers en ondernemers.”

De mogelijkheden voor de burger en de oppositie om later op te volgen met welke middelen  het gemeentebestuur haar plannen financiert, worden met al die niet ingevulde pagina's grotendeels weggenomen.

N-VA Heusden-Zolder gaat donderdag 12 december het gesprek aan in de gemeenteraad om de vele vraagtekens en nullen om te zetten in antwoorden van burgemeester en schepenen. Kom gerust luisteren om 19.00 uur. Het gaat tenslotte over uw centen!