N-VA vraagt een actieplan voor meer functioneel fietsen en de aanpak van de gekende knelpunten

Op 26 oktober 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Begin oktober pakte Het Belang van Limburg uit met de resultaten van een bevraging van de Limburgers over hun algemene tevredenheid over het gemeentelijk beleid. Ook het beleid van Heusden-Zolder werd op die manier gequoteerd op ruim 20 parameters.

322 inwoners deden spontaan mee aan de bevraging. De vraag stelt zich of dit een representatief beeld voor de werkelijke situatie. We moeten ons hoe dan ook niet vastpinnen op de absolute cijfers. Maar anderzijds is het natuurlijk wel een graadmeter voor het algemeen welbevinden in onze gemeente.

Misschien wel het interessantste en meest waardevolle uit het gemeenterapport is de top 3 van de prioriteiten voor onze Heusden-Zolder:

1. Fietsveiligheid
  2. Natuurbehoud
  3. Zorg en Welzijn

Wil het nu lukken dat fietsveiligheid voor onze fractie en in het bijzonder voor onze fractieleider, Hans Zegers, als 1 van de belangrijkste prioriteiten wordt gezien.

In eerdere antwoorden op vragen hieromtrent werd vaak geantwoord dat dit zou meegenomen worden in het globale fietsbeleidsplan voor onze gemeente. Iets wat nu toch al lang aangekondigd wordt, maar waar we tot nu toe nog niet veel van gezien hebben.

Op zich schept het ontbreken van een dergelijk plan natuurlijk ook kansen. Het is dé kans om hier een ruime bevraging rond te organiseren opdat het uiteindelijk fietsbeleidsplan en bijhorend actieplan breed gedragen zou zijn. Iets waar volgens de enquête van HBVL ook nog veel ruimte ligt voor verbetering.

Daarom vragen we op de gemeenteraad van donderdag 29/10/2020 aan het college van burgemeester en schepenen om:

• Een alomvattend fietsbeleidsplan met actieplan uit te tekenen dat verduidelijkt hoe
    • het gemeentebestuur het functioneel fietsen in haar gemeentelijk beleid concreet zal verankeren
    • welke investeringen gepland zijn om de al lang gekende knelpuntenlijst weg te werken
    • welke initiatieven de komende jaren zullen opgestart worden om de mensen uit Heusden-Zolder meer aan het fietsen te krijgen
  • Dit ontwerp van fietsplan aan alle inwoners voor te stellen ter evaluatie
  • Het plan bespreekbaar te maken voor een open uitwisseling van ideeën in de gemeenteraad